‘Het leuke is dat we meedenken en beslissen in de verdere ontwikkeling van de afdeling’

Inmiddels werk ik alweer ruim 25 jaar bij ZorgSpectrum als medewerker Welzijn en activering. Dat deed ik tot medio 2021 met heel veel plezier op verschillende afdelingen. De laatste jaren deed ik dat op de groep voor jonge mensen met dementie en NAH (niet aangeboren hersenletsel). Het werken met speciale doelgroepen vond ik erg interessant en ik ben me daarin verder gaan ontwikkelen. Toen er een vacature vrij kwam op de afdeling D-ZEP (een afdeling voor mensen met dementie en zeer ernstig probleemgedrag), heb ik de sprong gewaagd en nu werk ik op deze unieke afdeling.

Van grote groepen naar individu

In eerste instantie twijfelde ik of ik op de D-ZEP afdeling voldoening uit mijn werk zou kunnen halen op het gebied van Welzijn en activering. Dat bleek volkomen onterecht! Ik was gewend om verschillende grote activiteiten te organiseren en uitstapjes te maken. Natuurlijk waren er ook wel individuele activiteiten, maar op de D-ZEP afdeling zit de uitdaging vooral in hele kleine specialistische activiteiten die uitsluitend op het individu zijn gericht.

Ruimte om te leren en reflecteren

Het leuke op deze afdeling vind ik dat we een leerteam zijn. Het betekent dat we mee kunnen denken en beslissen in de verdere ontwikkeling van de afdeling en dat we veel scholingen krijgen waardoor we ons, zowel individueel en als team, kunnen doorontwikkelen. Dat doen we samen met het multidisciplinaire team.

Er zijn veel mogelijkheden om scholingen ‘op maat’ te volgen. Zo ga ik met een collega de cursus ‘Creatief communiceren bij dementie & beperking’ volgen. Daarin gaan we nog meer leren om non-verbaal te communiceren.

Dat is iets wat vooral op de D-ZEP afdeling van essentieel belang is. Daarnaast volgen we als team nu de scholing ‘de-escalerend werken’. We hebben inmiddels twee  scholingsdagen gehad en hierbij leren we vooral te kijken naar de client, leren we minimale gedragsveranderingen te herkennen en leren we wat wij voor energetische taal uitstralen en wat het effect daarvan is bij de client. We leren dus ook kijken naar ons eigen gedrag en hoe we, bijvoorbeeld bij spanningen bij de cliënt, dit kunnen bijsturen. Het  is een erg interessante scholing die vooral in de praktijk goed bruikbaar is.

Ontmoet je collega's

De mens weer achter de cliënt zien. Dat geeft mij de meeste voldoening

Lisette Geurtsen

Prikkelregulatie

Bij de dagelijkse activiteiten met de cliënten op de D-ZEP afdeling is het vooral belangrijk eventuele prikkels te reguleren: hoeveel prikkels moeten we bieden om overprikkeling of onderprikkeling tegen te gaan? En met welke middelen kunnen we dit doen? Dit verschilt per client en daarin moeten we ook steeds meebewegen en aanpassen. We gaan mee in de beleving van de client, volgen hierin en sturen bij waar nodig.

De mens weer zien achter de cliënt met zeer ernstig probleemgedrag, dáár zit mijn grootste uitdaging en daarmee ook de meeste voldoening.